מחקרים 03.01.2017

יעילותו של המשלב אטנרספט-מטוטרקסט בדלקת פרקים שגרונית אינה תלויה במינון של מטוטרקסט

מניתוח פוסט הוק של שני ניסויים קליניים עולה כי השיפור בתסמיני המחלה ובאיכות חייהם של חולי RA הודות לטיפול באטנרספט-מטוטרקסט אינו תלוי במינון המטוטרקסט

טיפול משולב במעכב TNF סינטטי אטנרספט (Etanercept/ENBREL/Pfizer-Amgen) ומטוטרקסט methotrexateי (MTX) נבדק במספר ניסויים קליניים ונמצא יעיל בדלקת פרקים שגרונית (RA). בעבודת פוסט הוק שפורסמה לאחרונה בכתב העת RMD Open.

צוות חוקרים מאירופה בדקו את ההשפעה של מינון המטוטרקסט בטנדם התרופתי על תוצאות קליניות ותפקודיות ועל איכות חייהם של חולי דלקת פרקים שגרונית לאחר 24 חודשי טיפול.

לטובת המחקר אוחדו זרועות אטנרספט-מטוטרקסט של שני ניסויים קליניים - Trial of Etanercept and Methotrexate with Radiographic Patient Outcomesי(TEMPO) ו COmbination of Methotrexate and ETanercept in Active Early Rheumatoid Arthritisי(COMET). המשתתפים רובדו על בסיס מינון המטוטרקסט במשלב התרופתי - מינון גבוה של מטוטרקסט (מעל 17.5 מ"ג לשבוע), מינון בינוני (10-17.5 מ"ג לשבוע) ומינון נמוך (פחות מ 10 מ"ג לשבוע), תוך התייחסות לזרועות בהם מטוטרקסט ניתן כתרופה יחידה כקבוצת ביקורת. תוצאות קליניות בתום 24 חודשי טיפול הוגדרו על בסיס פעילות המחלה ב 28 מפרקים (DAS28) -פעילות נמוכה של המחלה (LDA)/רמיסיה, שיפור של 20%, 50% ו 70% על פי סולם ההערכה של המכללה האמריקאית לראומטולוגיה (ACR20, 50, 70) ושיפור, בהשוואה למצב הטרום מחקרי, ב DAS28, אינדקס HAQ-DI וסולם חזותי EQ-5D VAS.

מניתוח התוצאות עולה כי מרבית המשתנים הדמוגרפיים הבסיסיים היו דומים בכל זרועות המחקר, פרט למשך המחלה (בקרב חולים שקיבלו טיפול משולב עם מינון נמוך של מטוטרקסט משך המחלה עמד על 5.5 שנים בממוצע, בקבוצת המינון הבינוני על 5.1 שנים, בקרב חולי RA שקיבלו משלב עם מינון MTX גבוה המחלה נמשכה 0.8 שנים בלבד בממוצע. בזרוע המונותרפיה חולים שקיבלו מינון נמוך סבלו 8.3 שנים מדלקת פרקים שגרונית, אלה שקיבלו מינון בינוני, 4.7 שנים, וחולים שקיבלו מינון גבוה של מטוטרקסט סבלו 0.8 שנים מהמחלה הראומטית). מבחינת יעילות - התגובה הקלינית למשלב אטנרספט - מטוטרקסט בחודש ה 24 לטיפול המשולב הייתה טובה באופן עקבי לרוחב כל קבוצות המינון, שיעור ה LDA/רמיסיה על פי DAS28 היו דומים ללא תלות מובהקת במינון המטוטרקסט וכך גם שיעורי השיפור ב ACR20/50/70. גם השיפור שנרשם ב DAS28, HAQ-DI ו EQ-5D VAS היה מוחשי ובלתי תלוי במינון המטוטרקסט במשלב התרופתי.

החוקרים מסכמים כי השיפור בתסמיני ומגבלות המחלה ובאיכות חייהם של חולי דלקת פרקים שגרונית שטופלו במשלב אטנרספט-מטוטרקסט במשך שנתיים, אינו תלוי במינון המטוטרקסט, וניתן להסתפק, אפוא, במינון מינימלי של התרופה.

מקור:

RMD Open. 2016 Apr 21;2(1):e000186. doi: 10.1136/rmdopen-2015-000186. eCollection 2016.
Efficacy of etanercept in combination with methotrexate in moderate-to-severe rheumatoid arthritis is not dependent on methotrexate dosage.
Gallo G1, Brock F2, Kerkmann U1, Kola B1, Huizinga TW3.

נושאים קשורים:  מחקרים,  TNF,  טיפול ביולוגי,  אנברל,  אטנרספט,  מטוטרקסט,  RA,  rheumatoid arthritis,  דלקת מפרקים שגרונית
מאמרים נוספים שיעניינו אותך